17 mars 2009

Ananaspaj

När jag var mammaledig med Julian stötte jag på detta recept för första gången och jag har inte stött på en människa som inte gillar den. Vi har en kompis som inte tycker om ananas men denna paj älskar han. Jag tror de flesta har bakat denna någon gång.

Portioner: 6-8

150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas

Gör så här
Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.

Rör ihop ägget, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.

Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter.

Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte vågat mig på att laga denna ännu. Har blivit serverad den ett par gånger och tycker den är jättegod!

    SvaraRadera
  2. Hej mat-tjejer! Har ni något bra tips till mig? Jag ska ha övernattande gäster nästa helg. På fredagen äter vi ute, men på lördag kväll vill jag ha något gottgottgott som är enkelt och snabblagat för jag vill ju inte stå i köket hela tiden. Ananaspajen låter jättebra till dessert så den ska jag pröva, men en god varmrätt ...?

    SvaraRadera