2 april 2009

Fläskfile i ost-och senapssås

Kyckling och fläskfile är något jag lagar ofta i olika varianter. Det kan nästan inte gå fel. I förra veckan provade jag denna gryta från arla.se och den var jättegod. Första gången åt vi den med tagliatelle men resterna åt jag upp med bulgur för att göra det lite mer GI. Det passade bra med båda.

4 port
600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst

Gör så här Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.

1 kommentar:

  1. Provade denna förra veckan med riktigt bred pasta å det var jätte gott!! Använde mig av morfars brännvisost och hade oxå i en skvätt torrt vitt vin (typ 2-3 msk.) kokade ihop något längre än receptet sa, men jag blev stört nöjd av resultatet. /T

    SvaraRadera