12 oktober 2009

Vit Glögg

För er som gillade Vit Glögg förra året, så börjar det bli dags att blanda ihop den snart. Jag har två recept att dela med mig av.

En lite snabbare glöggden som serverades under svensk middagen med de “gamla” kollegorna & under kusin Marias besök.

Ingredienser
2 l . torrt vitt vin
20 cl gin (vit rom eller möjligtvis vodka)
4 dl . strösocker
1 vaniljstång (snittad på längden)
3 kanelstänger
2 msk . hela kardemummakärnor
2 msk . nejlikor

Blanda samman och rör tills sockret har löst sig. Låt stå och dra i några dygn. Sila bort kryddorna innan servering.

Min glögg drog 1 vecka innan första avsmakning och smakade bara bättre å bättre fram tills den tog slut efter cirka 7 veckor. Jag serverade den kall tillsammans med vitt torrt bubbel vin. Jag blandade cirka 1 del vit glögg, 3 delar bubbel vin.

Har fått detta recept rekomenderat och provar den första gången i år:

Doktor Melchers vita glögg (recept från Tasteline.com)

10 droppe(ar) aromatisk tinktur (Tinctura aromatica)
3 dl strösocker
4 bit(ar) pomeransskal
1 msk kryddnejlikor
2 msk kardemummakärnor
4 bit(ar) kanelstänger
2 dl vodka
37 cl sherry
2 flaska(or) vitt vin

Gör så här:

1. Värm under ständig omrörning en halv flaska av vinet med de torkade kryddorna och sockret till strax under kokpunkten.

2. Ta kastrullen från värmen och ställ att dra under lock ett dygn.

3. Sila från kryddorna och häll över resterande vin, sherry, brännvin och den aromatiska tinkturen.

4. Häll upp glöggen på flaskor, tillslut väl och lägg att mogna någon dag eller gärna flera veckor. Bjud glöggen varm på traditionellt vis med russin och mandel.

Jag har inte hittat pomeransskal i Holland (de ger mig kanderade apelsinskal, vilket är annorlunda). Aromatisk Tinktur har jag, så jag delar gärna med mig om någon vill ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar