12 oktober 2010

Svamp Soppa

Jag åt en super god svampsoppa på Bakkerswinkel i Amsterdam och har nu gjort ett försök att imitera den med hjälp av ett recept jag hittade här. Tack för gott recept!

"Annas himmelska svampsoppa
(ca 4 portioner)

350 g svamp (Gärna skogssvamp!)
3 scharlottenlökar
1 burk creme fraiche med Karl-Johan, timjan och citron
2 dl matlagningsgrädde
2 msk kantarellfont
en rejäl kvist färsk rosmarin
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Hacka löken.
Förväll svampen så all vätska försvinner.
Fräs lök och svamp i smör i en stekpanna.
Koka upp creme fraiche, grädde och fond i en kastrull.
Tillsätt lök- och svampfräset, samt rosmarin.
Mixa soppan jämn.
Eventuellt kan lite av svampen sparas och läggas i botten av tallriken innan soppan hälls upp.

Jag kan verkligen rekomendera denna soppa om ni gillar svamp för den har en enorm svampsmak och är mycket matig."

Jag följde nästan receptet, men bytte ut creme fraichen & matlagnings grädden med 3dl vanlig grädde och en klyfta citron som jag pressade i soppan mot slutet, jag skippade helt timjan. Kantarell fonden blev ca. 1/2 svamp buljong tärning. Jag lade till ett par droppar kolorit soya för färgens skull. När den serverades klickade jag i lite smör, för de hade de på Bakkerswinkel och det var så gött :-)
Det blev en otroligt krämig soppa med mycket rosmarin smak, samt mycket lik den på Bakkerswinkel.

Nästa gång jag lagar den kommer jag nog att basera den på en klar svampbuljong och blanda i grädde till önskad krämighet. Dessutom kommer jag att minska ner rosmarin till en mindre kvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar