12 mars 2009

Cheesy Chiladas

Receptet hittades på en påse riven ost i USA år 1992. Sedan dess har den varit parad rätten på min mexikanska repetoar.

4 portioner
1.5 dl. vegetabilisk olja
1 grön paprika
1 röd paprika
1 morot
1 gul lök
2 vitlöks klyftor
1 msk. chilipulver
1/2 tsk. salt
400 g. kidney bönor
300 g. majs korn
1 1/4 dl. svarta oliver
1 1/4 dl. krossade tomtater
150-200 g. riven ost
Tortillas
1 burk salsa
Guacamole

Om du använder dig av konserverde majs och kidney bönor, låt dessa rinna av.
Grov hacka eller skiva oliverna.
Hacka löken, tärna paprikorna och fin strimla moroten. Hetta upp oljan pressa i vitlöken, strö på chilipulver och salt, släng i lök, paprikor, morot och fräs på tills de är mjuka. Rör ofta så de inte bränns och får färg.
Rör i bönor, majs, oliver och krossade tomater. Rör då och då, låt puttra i ca. 10 min.
Sätt ugnen på 180 grader.
Tortillorna skall fyllas med grönsaks röran, en liten näve riven ost och rullas ihop. Lägg dem på rad i en ungsfast form. När alla tortillas är ihop rullade och ligger bredvid varandra, toppa med salsa och lite ost.
Grädda ca. 15 min. eller tills osten har smält.
Servera med guacamole och resterande salsa.

Ett gott alternativ som jag börjat rulla in i Enchiladasarna på senare år är ''pulled chicken''.
2 kyckling fileer räcker till 4 personer.
Man kokar kyckling fileerna i buljong och valfria kryddor. Jag lägger fileerna i en gryta, fyller på buljong tills hälften av kycklingen är täckt. Kokar upp, sänker värmen så att det sjuder lätt. Lägger på locket och låter koka ca. 15 min. Fileerna får svalna och sedan drar jag i sär det strimmiga kyckling köttet med 2 gafflar. Rullas in i Enchiladasarna tillsammans med grönsaksröran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar