12 mars 2009

Kyckling med parmaskinka och balsamsås

Detta receptet måste ju få vara det första jag publicerar. Fick det av min mamma för ett par år sedan och det har varit det givna valet vid många middagsbjudningar. Får till och med förfrågan om att laga just denna rätten när jag bjuder in till middag.

8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor4 port

Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i
smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker
form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i
mitten av ugnen ca 15-20 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med frästa
grönsaker.

2 kommentarer:

  1. Den här rätten har jag oxå gjort flera ggr. Den är lätt, det går fort och det är jätte gott!

    Martina.

    SvaraRadera
  2. Jag har samma recept, eller liknande från Arlas kokbok och det är verkligen jättegott! Jag har gjort det flera gånger och kan verkligen rekomnedera det!

    SvaraRadera