10 april 2009

Thaisoppa med kyckling

Jag älskar thai mat och skulle kunna äta det varje dag! Martijn är tyvärr inte lika tokig i det som jag. Det är inte ofta jag lagar något thaiaktigt men idag blev den en kycklingsoppa som var toklätt att göra. Den blev jättegod också! Jag har hittat flera recept men vissa är ganska invecklade och har en massa ingredienser som jag är osäker på om jag kan hitta så när jag hittade detta recept blev jag glad. Det kommer från ica.se

Portioner: 4
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 citrongrässtjälkar
2 tsk finriven ingefära
1 msk olja
4 dl kycklingbuljong (tärning + vatten)
250 g kycklingfilé
4 dl kokosmjölk
1 tsk asiatisk fisksås
1 pressad lime
1 tsk röd currypaste

Gör så här
1.Skala och finhacka lök och vitlök. Strimla citrongräset. Fräs lök, vitlök, citrongräs och ingefära i olja på låg värme.

2.Tillsätt buljong och låt koka några minuter.

3.Strimla kycklingfiléerna smått och lägg i pannan/grytan. Häll i kokosmjölken och koka ytterligare några minuter tills kycklingen är genomkokt.

4.Smaksätt med fisksås, lime och currypaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar