25 maj 2009

Caesar Sallad


Provade det 'autentiska' Caesar Sallad receptet idag. Tja, vad är egentligen autentiskt? I mitt fal litade jag på detta recept.

Nästa gång jag gör om det kommer jag:
- inte slabba ner hela köket för att vända salladen 'like waves turning over' eller med 'flair'. Alla ingredienser till dressingen kommer att skakas ihop som vanligt och ringlas över bladen.
- mosa ner anjovis i dressingen. En riktig Caesar skall vara utan. Jag saknade smaken.
- grönmögel ost istället för anjovis.
- peppra och salta bladen efter det blivigt oljiga. Det var gott.
- läsa in mig lite mer på det där 1 minuters ägget. Det blev inte speciellt krämigt genom att koka det enligt dessa instruktioner (råd någon?). Alternativt byter jag ut det mot majonnäs.

Betyget blev med beröm godkänt. Tror detta kan bli sommarplågan.


Kanske är jag den sista på matklotet att upptäcka hur bra en kötthammare är. Har aldrig riktigt tänkt på hur man kan möra till och 'förstora' köttbiten. Fick inspiration från en kompis som bankade ut kyckling filen så att den kunde bli pizzabotten...Nåväl, om än en mindre pizza så blev det en kyckling file som fick plats med mycket god topping. Ingen dum ide det där. Dagens Caesar kom med en ordentligt utbankad och därför också väl genomstekt kyckling file.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar