23 mars 2009

Thailax

Detta är ett recept jag fick från Linda efter att ha blivit bjuden på det och det är både enkelt och gott. Lax känns ju nästan alltid lyxigt också så det är ett bra tips om man vill bjuda någon på middag. Jag _älskar_ marinaden och gör alltid lite extra som jag sen använder som sås på riset. Mums!

För 4 personer
4 laxfileer
1 liten squash
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 ask körsbärstomater

2 msk sweet chili
1 msk sesamolja
2 msk pressad lime
3 msk soja

1 msk sesamfrön
1-2 krukor hackad koriander

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär squash, purjo, vitlök och tomater i mindre bitar
Lägg laxen på varsin bit folie. Stor nog att räcka till ett paket
Dela upp grönsakerna över laxen.
Blanda marinaden och häll över.
Strö sen sesamfrön och koriander över.
Vik ihop paketen och ställ i ugnen i ca 20-30 min

Jag brukar äta bulgur till och en sallad men ris funkar lika bra det. Pasta är säkert också gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar